طراحی و دوخت فنی وحرفه ای قایم شهر

آموزشی - خبری

طراحي پارچه و لباس اندوزي

طراحي پارچه و لباس در اندونزي

 

اندونزي از حدود 13000 جزيره تشكيل شده كه

 

تعدادي مسكوني و تعدادي غير مسكوني مي

 

باشد.مردم اين كشور به كشور خود سرزمين آبي

 

ما مي گويند، چون بيشتر اين كشور را آب تشكيل

 

داده است.مهمترين جزاير اين كشور بالي، سوماترا

 

و جاوا هستند.كوههاي آتشفشان در اين كشور

 

داراي اهميت زيادي مي باشند، به نحوي كه شكل

 

آنها روي منسوجات بكار برده مي شوند. اندونزي

 

در ميان اندونزي در ميان تمدن هاي بزرگي مانند

 

چين، هند و اروپا قرار دارد و تاجران خارجي به ناچار

 

از اين كشور عبور مي كنند و در نتيجه تاًثيرات

 

مهمي بر منسوجات اين كشور مي گذارند.براي

 

مثال با پناهنده شدن تعدادي از مردم ويتنام به

 

اندونزي روش ايكات بكار گرفته شده و همچنين

 

مهاجران چيني باعث ايجاد اصول تقارن در هنر

 

اندونزي شدند و عده اي معتقداند كه دستگاه

 

بافندگي توسط ويتنامي ها به اين كشور برده شده

 

است. در قرن 15 ميلادي، اسلام به اين منطقه

 

وارد شده كه تأثير آنرا بر روي لباسهاي دعا كه با

 

روش باتيك تزئين يافته اند مي توان ديد.كليۀ

 

فعاليت هاي توليد پارچه از قبيل كاشت پنبه، جمع

 

آوري محصول، ريسندگي،بافندگي و رنگرزي سنتي

 

توسط زنان صورت مي گيردو مردان بيشتر در

 

كارخانجات و گارگاهها كار مي كنند. با توجه به

 

اينكه آب و هواي اندونزي استئايي است غالباً

 

لباسها ساده هستند.

 

الياف نساجي مورد نياز دراندونزي

 

مهمترين الياف مورد استفاده به ترتيب اهميت

 

شامل موارد زير مي شود:پنبه، ابريشم، الياف

 

گياهي و چتايي و الياف برگي مانندآباكا ( كه از

 

گياه وحشي موز به دست مي آيد)

 

پنبه

 

نژاد خاصي از پنبه بومي اندونزي است و معمولاً در

 

كنار مزارع برنج و سبزيجات،پنبه كشت مي شود.تا

 

قرن19 اندونزي از نظر توليد پنبه خود كفا بود اما با

 

كاهش توليد پنبه واردات هند و آمريكا جايگزين آن

 

شدند.امروزه غالباً از نخهاي توليد كارخانجات براي

 

بافندگي استفاده مي شود اما در مناطقي كه پنبه

 

كشت مي شود از نخ دست ريس هم استفاده

 

مي شود. دستگاه ريسندگي دستي در زمان جنگ

 

با ژاپن به اين كشور وارد شد.

 

روشهاي تزئين پارچه در اندونزي

 

مهمترين روشهاي تزئين پارچه در اندونزي شامل

 

ايكات، باتيك، پتلا، پلنجي و گلدوزي است.

 

ايكات

 

كلمۀ ايكات از زبان مالايي منجيكات گرفته شده و

 

به معناي بستن و گره زدن است. در اين روش

 

نقوش پارچه توسط بستن و گره زدن نخهاي تار،

 

پود يا هر دو پديدار مي شود. در اين روش

 

قسمتهايي كه نبايد رنگ بخورند توسط نخ يا نوار

 

غير قابل نفوذي (مثل نوار لاستيكي) بسته مي

 

شوند و سپس نخها رنگرزي مي شوند. و در صورت

 

نياز براي رنگ بعدي مجدداً گره زده مي شود. اين

 

روش هنوز در ايران و در شهر يزد استفاده مي

 

شود. در رنگرزي معمولاً از روشنترين رنگ رنكرزي

 

شروع شده و به تدريج رنگها تيره مي شوند.

 

خاصيت ايكات اين است كه نقوش در هم پخش

 

مي شود.

 

باتيك

 

اين هنر از مهمترين هنرهاي كشور اندونزي به

 

شمار مي رود كه شهرت جهاني دارد. در اندونزي

 

اين تكنيك داراي طرح هاي بسيار ظريف است و

 

احتمال دارد كه از هند به اندونزي وارد شده باشد.

 

براي چاپ باتيك از پارچه هاي پنبه اي ظريف تا

 

ظخيم استفاده مي شود. پارچه در روغن بادام قرار

 

داده مي شود تا نفوذ رنگ به راحتي صورت بگيرد.

 

بعد از خشك شدن پارچه طراحان كه معمولاً زنان

 

هستند توسط قلمهايي شروع به طراحي پارچه

 

مي كنند.

 

پلنجي

 

اين پارچه نوعي ايكات است كه در زمينۀ رنگهاي

 

رنگين كمان(زرد، نارنجي، والا) توليد مي شوند.

 

پلنجي در زبان اندونزي به معني رنگين كمان است.

 

در اين روش پارچه در برخي از قسمت ها توسط نخ

 

بسته مي شود و سپس رنگرزي مي شود. پس ار

 

رنگرزي حالت دايره روي سطح پارچه ايجاد مي

 

شود. گاهي از سنگريزه در نواحي گره زده شده

 

استفاده مي شود.

 

گلدوزي

 

اين هنر تحت تأثير گلدوزي چين قرار گرفته است كه

 

ناشي از ازدواج افراد اين منطقه با چيني هاست.

 

براي گلدوزي از نخهاي فلزي، طلا، نقره و ابريشم

 

استفاده مي شود.نقوش كاربردي نقش انسان و

 

اسب مي باشد. گاهي گلدوزي همراه با آينه دوزي

 

نيز مي باشد.

 

 

              گردآورنده: رقيه متاني بورخيلي

                   منبع: سايتهاي اينترنتي

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم بهمن 1386ساعت 18:22  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

معرفي طراحان لباس برتر

بهناز صراف پور:امروزه مد صراف پور مدي است جا افتاده و مطرح در شهر نيويورك،طرح هاي لباس زنانه اش آنچنان با سليقه و جذاب است كه به لباسها خاصيتي دست يافتني مي دهد و هر كسي آنها را مطابق مد روز تشخيص مي دهد. او نردبان ترقي مد را طي مي كند و به اوج مي انديشد. بهناز كارش را براي (آن كلين) در زماني كه هنوز از دانشگاه پارسونز نيويورك فارغ التحصيل نشده بود آغاز كرد.

او احساسات قوي خود را با عرضۀ طرحهاي نو و تازه اش بيان كرد.

در 1994 به عنوان طراح ارشد انتخاب شد و بعد آن طرح هايش را به مجموعۀ بارني نيويورك محدود كرد.نمايش هاي لباس او سبك هنري رمانتيك مدرن را از خطوط و اشكال كلاسيك اقتباس كرده و به ظهور رسانده است.طرح هاي او نوعي بي تقارني و جذابيت را القا مي كند و در هم آميختگي روحي رنگها و تلفيق پارچه هاي مرغوب و نا مرغوب آثارش را از ديگران متمايز مي كند.سبك او تركيبي از قديم و جديد است ولبه ها، هاشيه هاي تيز و سخت در مقابل لبه هاي نرم دامنۀ تنوع آثار بهناز است.بهناز تنوع و تفاوت و انرژي اي را كه در خلق بهترين طرح ها و ايده ها به او ياري مي رسانند دوست دارد.

او شهرت خاصي در همراهي و طراحي كردن براي ستارگان هاليوود دارد. صراف پور در طي دو سال متوالي 20002 و 2003  كانديداي دريافت جايزۀ پري اليس در بخش ظهور استعدادهاي نو در جشنوارۀ طراحان مد آمريكا شد.و صد حيف كه اين هنرمند و هنرش در سرزميني غير از ايران مي درخشد.  

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم بهمن 1386ساعت 18:18  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

شركت در جلسه طراحي دوخت كاردانش

بسمه تعالي

                                                              مورخه : 17/11/86

به : كارشناس تكنولوژي و گروه هاي آموزشي متوسطه

از : گروه هاي طراحي دوخت فني و دوخت تزئيني

موضوع : شركت در جلسه طراحي دوخت كاردانش

اين جلسه در تاريخ 3/11/86 در محل گروه هاي آموزشي ناحيه 1 ساري با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد در ساعت 8:30 آغاز گرديد .

 مدعوين و برگزار كنندگان و شركت كنندگان به ترتيب :

1- آقاي حيدري ، كارشناس محترم كاردانش

2- آقاي رشيدي ، كارشناس محترم گروه هاي آموزشي

3- شركت كنندگان به ترتيب سرگروه هاي آموزشي شهرستان هاي استان مازندران و سرگروه هاي طراحي دوخت كاردانش و سرگروه طراحي دوخت تزئيني و سرگروه طراحي دوخت فني و حرفه اي استان بودند .

در اين جلسه نمونه هايي از الگوهاي تدريس ارائه گرديد ؛ به شرح زير :

1- تدريس الگوي شلوار به روش متريك توسط خانم فرزانگان از ناحيه 1 ساري

2- تدريس سر و چهره از كتاب طراحي اندام و لباس توسط خانم غريب تهراني از قائمشهر

در اين جلسه همچنين پرسش و پاسخ هايي در زمينه مطالب تدريس شده انجام شد .

جلسه در ساعت 13 با ذكر صلوات پايان يافت .

 

با تشكر از كارشناس هماهنگي گروه هاي آموزشي متوسطه ناحيه 1 ساري

 همچنين با تشكر از خانم برزگر سرگروه مديران و مديريت محترم هنرستان ايثار

 

سرگروه هاي :

طراحي دوخت تزئيني : خانم حسينيان

طراحي دوخت كاردانش : خانم دهقان

طراحي دوخت فني و حرفه اي : بهجت جعفري

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم بهمن 1386ساعت 22:18  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

گزارش برگزاري جلسه مشترك در فريدونكنار

بسمه تعالي

مورخه : 17/11/86

به : كارشناس تكنولوژي و هماهنگي گروه هاي آموزشي متوسطه

از : گروه هاي طراحي دوخت فني و دوخت تزئيني

موضوع : گزارش برگزاري جلسه مشترك در فريدونكنار

اين جلسه در تاريخ 9/11/86 ساعت 8:30 در محل هنرستان كارگران با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد آغاز شد . شركت كنندگان در اين جلسه سرگروه هاي آموزشي از شهرهاي استان و سرگروه هاي دوخت تزئيني و طراحي دوخت فني از استان و مدعو جلسه خانم توران زارعي كارشناس محترم طراحي لباس و هنرآموز هنرستان بعثت ساري بودند در اين جلسه مطالب مشرحه كه در دستور جلسه لحاظ شده بود و ذيلاً به عرض مي رساند به شرح زير است :

 

1- بررسي استاندارد طراحي لباس 330 ساعته كاردانش [كد استاندارد 3/2/1/41/91-7-82] كد اشتغال 79/32 به تاريخ اعتبار 28/12/82

2- ارائه بودجه بندي درس طراحي لباس با كد فوق الذكر كه توسط هنرآموز درس طراحي لباس شهرستان بهشهر تهيه شده ؛ از طريق سرگروه طراحي دوخت فني سازمان جهت استفاده به تعداد در اختيار سرگروه هاي آموزشي شهرستان هاي استان قرار گرفت .

3- بررسي بودجه بندي استاندارد منجوق دوزي و پولك دوزي از طريق گروه دوخت هاي تزئيني

4- بررسي كتاب طراحي اندام و لباس كد شناسه 8/494 هنرستان فني وحرفه اي كه قرار شد از طريق نام امضاء شده همكاران به دفتر تأليف كتب درسي ارسال گردد .

5- در خصوص كمبود كتاب نازكدوزي جلد پنجم كه در تدريس طراحي لباس و الگوسازي و برشكاري  بسيار مورد نيار مي باشد به شهرهاي چمستان ، آمل ، فريدونكنار ، بهشهر به تعداد كافي نرسيده است تدريس اين كتاب هم در سال دوم و هم در سال سوم ضروري مي باشد .

 

 

 

سر گروه طراحي دوخت تزئيني                           سرگروه طراحي دوخت فني و حرفه اي

          زهرا حسينيان                                                        بهجت جعفري

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم بهمن 1386ساعت 22:17  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

بررسي كتاب طراحي اندام و لباس كد 8/494 ( ارسال به دفتر تأليف كتب درسي )

بسمه تعالي

                                                              مورخه : 17/11/86

پيوست : متن امضا شده همكاران

به : كارشناسي تكنولوژي و گروه هاي آموزشي

از : گروه طراحي دوخت فني و حرفه اي

موضوع : بررسي كتاب طراحي اندام و لباس كد 8/494 ( ارسال به دفتر تأليف كتب درسي )

 

احتراماً

مطالبي كه ذيلاً به عرض مي رسد جهت ارتقاء كيفي اين كتاب مفيد به نظر مي رسد :

در اين كتاب مدل هاي لباس معرفي شده اند ؛ بي آنكه مورد استفاده آنها براي اندام هاي گوناگون توضيح داده شود . البته در گذشته كتاب طراحي اندام و لباس همراه با كتاب اصول طراحي لباس تدريس مي شد كه مكمل آن بود . ليكن در حال حاضر اين كتاب از چرخه تدريس خارج گرديده است و فقدان آن بايد در كتاب طراحي اندام لحاظ گرديد .

ضمناً در صفحه 100 و 101 ترسيم دگمه خور تصاوير جابجا چاپ شده است .

 مطمئناً تحقق امور فوق الذكر سبب ارتقاء كيفي آموزشي اين كتاب در آموزش طراحي لباس خواهد بود .

 

                                                                    با تشكر

                                                                     سرگروه طراحي دوخت فني

                                                                   جعفري

اعضاي گروه :

رقيه متاني از قائمشهر ( سازمان )

توران زارعي از ساري

اشرف السادات ابراهيم نژاد از بابلسر

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم بهمن 1386ساعت 22:16  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

لباس زن پاكستان

لباس مناطق كوهستاني
+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم بهمن 1386ساعت 9:21  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

منابع آموزشی رشته طراحی و دوخت

منابع آموزشی رشته طراحی و دوختمنابع آموزشي
+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم بهمن 1386ساعت 9:14  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

فراخوان مقاله

به كارشناسي تكنولوژ‍ي هماهنگي گروه هاي آموزشي

از:گروه طراحي و دوخت فني

م:فراخوان مقاله

سلا م عليكم

احتراما :به استحضار مي رساند جهت استفاده جهت استفاده از تجارب ارزنده همكاران گرامي فراخوان مقاله اي تحت عنوان (رودوزي ها و تزيينات لباس در دوره هاي مختلف تاريخي ايران وجهان)ارسال و مهلت ارسال آثار تا تاريخ 15/12/86 مي باشد.

ضمن قدراني از زحمات همكاران گرامي از آثار برگزيده توسط گروه آموزشي سازمان تقدير به عمل خو اهد آمد.ضمنا آثار برگزيده از طريق وبلاگ گروه استان در اختيارهمه همكاران قرار خواهد گرفت.

گروه آموزشي طراحي و دوخت استان  جعفري –متاني

www.tli-m.blogfa.comآدرس وبلاگ گروه استانi 

 

 

.

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم بهمن 1386ساعت 11:39  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

فرم بازديد

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارشناس تکنو لوژی  و گروههای آموزشی فنی و حرفه ای و کارو دانش  :    ( فرم بازدید ازهنرستان )

 

گروه آموزشی :       تاریخ بازدید :         واحد آموزشی :           منطقه ، ناحیه :        افراد بازدید کننده :

 

اطلاعات واحد آموزشی:

نام هنرستان :                تعداد کارگاه :             تعداد هنر جویان :              کتابخانه دارد   

 

کارگاه مجهزبه سیستم کامپیوتری می باشد .               

 

تجهیزات کارگاهی: 

 

وسایل کمک آموزشی :                                                               وسایل تکثیر دارد : 

 

کیفیت طرح سوالات درس :بسیار خوب :             خوب :        متوسط :      ضعیف:

 

توضیحات لازم :

 

 

 

 

 

اطلاعات مربوط به هنر آموز

 

 کارگاه :                  تعداد هنر جویان :           نام هنر آموز :                   مدرک تحصیلی :

رشته تحصیلی :                                         سابقه خدمت :             

دوره های ضمن خدمت با ذکر نام دوره :                                      

دوره ضمن خدمت مورد نیاز :

طرح درس دارد :                                    روش تدریس :

اندازه علاقمندی به این درس کارآموزان درکلاس و کارگاه در این واحد آموزشی ؟

 ( کم O   متوسط  O خوب  O عالی   O )

آیا نظری درمورد تغییرات کلی استاندارد و بودجه  بندی جدید آن دارید ؟

.آیا برنامه ای برای حضور بهینه دانش اموزان برای شرکت در آزمونهای عملي  و کار گاهی والمپپاد دارید

ابعاد كارگاه :                             نوع سيستم :                                      لوازم جانبي :

آیا با مراکز گروه آموزشی شهرستان , استان ارتباط دارید ؟ 

آیا بخشنامه های سازمان وگروه آموزشی شهرستان و استان به موقع در اختیار تان قرار میگیرد؟

(بلی O- خیر O )   

نحوه برخورد با گروه آموزشی و میزان پذیرش هنر آموز :

 

 

توضیحات مدرسین  :

 

 

 

اطلاعات مربوط به استادكار

 

کارگاه :                  تعداد هنر جویان :           نام استاد کار  :                   مدرک تحصیلی :

رشته تحصیلی :                    سابقه خدمت :             

دوره های ضمن خدمت با ذکر نام دوره :                                      

دوره ضمن خدمت مورد نیاز :

آشنایی با تعمیرات ماشینهای خیاطی دارد :

توضیحات لازم:

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم بهمن 1386ساعت 8:48  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   | 

نمونه سوال الگوی مسابقات علمی - عملی

برای مشاهده بقیه سوالات بروی گزینه ادامه مطلب کلیک نمائید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم بهمن 1386ساعت 11:15  توسط خانم رقیه متانی بورخیلی   |